VMF group Hot line English
Avendi :: Начало
Новини
Създаваме обожатели


Новини

Johnnie Walker – логото на едно уиски, което превзе оптимистичната философия
27.02.2013

Coverphoto_315x851px.jpg

Споровете за вкусовите качества и произхода на „най-доброто уиски“ в света продължават. Шотландия, Ирландия, Тенеси-Канада – географски погледнато, кандидатите за титлата са разпръснати по цял свят. Малцово, ръжено, бърбън, бленд – съставът също продължава да разгорещява и в пряк, и в преносен смисъл привържениците на различните лагери. И все пак, когато става дума за маркетиране, едва ли някой ще отрече, че една от марките е с няколко крачки напред. „Джони Уокър” определено е уискито, коeто и заклети познавачи, и лаици разпознават още преди „духът от бутилката“ да се е настанил в чашите и да е повдигнал настроението.
Винаги съм считал, че това е един от логотипите, около които витае особена магия. Затова този път ще наруша традицията на поредицата за логата и ще си позволя един далеч по-субективен разказ. Първият въпрос, свързан с логото, обикновено е: „Ама това наистина ли е Джони Уокър?“. Да, той е! През 1908 г. неговият внук Аликзандър Уокър-втори и великият карикатурист Том Брауни седнали да измислят търговска марка за бленда, който Джони Уокър започнал да продава в своята дрогерия през 1820 г. Закачката с фамилното име им се е получила много добре – нарисували дядото с енергична стъпка и така тръгнало „обществото на крачещия човек“, т.е. на любителите на уискито. Разбира се, „портретът в цял ръст“ отразил духа на времето – конкретен образ, който много ми напомня на класическите жокери от класическите колоди с карти за игра. Джони Уокър освен с бастунчето е „въоръжен“ с монокъл и носи екстравагантен жълт цилиндър. Сигурно затова винаги ми се допива уиски, като седнем около масата с тестето, но да не се отплесвам. Официалната история на фирмата твърди, че Брауни нахвърлял идеята си на салфетка в кръчма, но сме я чували тази история за толкова гениални идеи, та чак се чудя може ли всички открития да са направени в не най-трезвото състояние. Ако говорим за гениални търговски, логистични и маркетингови открития – те всички са свързани с Аликзандър Уокър-втори. Той измислил квадратната бутилка, от която се хващали повече бройки в кашон и имало по-малко счупвания по време на транспорт, и наклонения под ъгъл 24 градуса етикет, който правел бутилката да изглежда по-различна на рафта и позволявал по-големи букви при печата. 
Първото лого си било цяла рекламна визия, имало си и слоган, който гласял: „Роден през 1820 г. – и все още върви добре“ - играта на думи я запазих такава, каквато си е. Някои исторически извори дори твърдят, че Алекс-втори и Брауни били измислили и култовото днес Keep Walking („Продължавай да вървиш”), но в митологията човек никога не може да е сигурен. Засега предлагам да приемем, че  идеята си е на агенция BBH (Bartle, Bogle, Hegarty), която от края на 90-те години създаде едни от най-запомнящите се рекламни послания за „Джони Уокър” и в света на рекламата изобщо. Логото стана значително по-графично издържано и оформено в златен и черен цвят. Последното освежаване върна червеното и бялото като реминисценция към корените от началото на 20. век.
Малцина са хората, които забелязват, че горе-долу по същото време (края на 90-те) „крачещият човек“ обърна посоката на „разходката“ си – вече крачи от ляво на дясно (семиотиците са в екстаз – това е ходенето „напред“) вместо от дясно на ляво, както го е нарисувал Том Брауни. Както се казва – добре свършена работа, щом никой не задава излишни въпроси.
Много силно и горещо ви препоръчвам да видите и последното видео за не-знам-си-коя годишнина на „Джони Уокър” – култовият Робърт Карлайл (наглият, но забавен и симпатичен герой от комедията „51. щат“) в един кадър, разхождайки се в Шотландия, разказва историята на марката. Но хайде да не развалям историята: http://www.youtube.com/watch?v=MnSIp76CvUI

Д-р Боян Кутевски, сп.Мениджър, бр. 160, февруари 2012